Minggu, 13 Februari 2011

sejarah musik melayu


SEJARAH KELAHIRAN & PENGALAMAN
KOLEKSI LIRIK LAGU MELAYU

Setelah beberapa lama akhirnya saya dapat menyiapkan versi terbaru Sejarah Kelahiran Koleksi Lirik Lagu Melayu Imnogman. Catatan ini merupakan pengalaman awal saya semasa mula menyediakan Koleksi ini. Kemudian saya telah menambah sebahagian lagi berdasarkan pengalaman yang tercatat dalam Mingguan Koleksi Imnogman. Akhir sekali saya turut mencatatkan kejayaan yang pernah dicapai oleh Koleksi ini setakat ini.

Anda mungkin mempunyai beberapa persoalan dan kemusykilan mengenai Koleksi ini. Jika pertanyaan-pertanyaan anda bermotifkan pembelajaran, insyaallah saya akan cuba membantu setakat termampu.

Sumbangan lirik dan sokongan 'moral/material' boleh dihantar kepada IMNOGMAN..

29 March 2003 - Versi terbaru mengandungi beberapa catatan sejarah dari Mingguan Koleksi Imnogman .... 12 Januari 2002 - Sedikit pembetulan dibuat dengan tambahan MIDI .... 16 Jun 2000 - Catatan pertama Sejarah Koleksi dipaparkan ...
Koleksi Imnogman - 16 Jun 2000

1985 - Kali pertama mendengar kewujudan satu projek rangkaian komunikasi yang dinamakan JARING yang diuji, dilaksana dan diselenggara oleh MIMOS. Yang hairannya ia mengambil masa sepuluh tahun selepas itu barulah saya mendapat peluang menggunakannya iaitu pada 1994-1995.

1994 - Salah seorang rakan IT memperkenalkan kepada rangkaian BBS (Bulletin Board System). Lalu beli PC yang kedua iaitu i486 Multimedia PC dengan skrin warna SVGA dan Modem 14.4Kbps (paling laju pada masa tu). PC pertama dulu 8088 CGA (hehehe...). Ni tengah rancang nak beli Pentium III dengan SCSI kalau ekonomi baik (macam dapat 2 bulan bonus ke ? apa ke...). Sebab Notebook Pentium75 yang ada selalu membuatkan saya tertidur depan komputer. Slow sangat.

Sistem BBS ini menggunakan perkhidmatan dial-in dengan bilangan pengguna sesuatu masa biasanya kecil. Saya pun terus daftar kepada salah satu perkhidmatan BBS (kalau tak salah Online Malaysia) berkenaan dengan bayaran RM60.00 setahun. Hanya 10 pengguna dapat dihubung serentak melalui Modem/telefon. Dihadkan penggunaan kepada 2 jam sehari. Kita boleh download 'program file' seperti games, gambar, MIDI dan sebagainya dari server berkenaan. Kita juga boleh chat/IRC, tapi bilangan chatter terhad. Sistem email dikalangan ahli berdaftar juga ada. Banyak juga perkhidmatan BBS percuma disediakan oleh individu yang menetapkan masa yang terhad dan seorang pengguna pada sesuatu masa.

Saya menjadi juara download dalam tempoh 6 bulan pertama tapi tak tahu nak buat apa dengan fail komputer yang begitu banyak. Apalagi, arkibkan dalam disket yang beratus-ratus kat rumah tu. Sapa ndak ? Semua 'DOS base' program.

Satu yang menarik mengenai Sistem BBS ialah kaedah bertukar-tukar fail (download & upload). Ia juga mengamalkan konsep 'shareware' dan 'freeware' yang masih lagi wujud pada masa ini. Malangnya Sistem BBS ini tak dapat bertahan lama di Malaysia hasil dari penguasaan 'World Wide Web'. Kebanyakan mereka telah memindahkan perkhidmatan 'server' email, ftp dan irc mereka ke server www.

Berdasarkan kaedah inilah saya mendapat idea mencipta halaman Koleksi Lirik Lagu Melayu.

1995-1996 - Sibuk dengan pemasangan server untuk laman web tempat saya bekerja di samping menguruskan pemasangan rangkaian komunikasi internet ke JARING dan pemasangan 'Firewall'. Selepas berjaya disiapkan, sibuk pulak dengan 'surfing' X-Files, Games dan MIDI/RealAudio/MP3.

1997-1998 - Mula melawati dan mengkaji halaman-halaman peribadi yang berlambak-lambak dalam internet. Ada yang aktif dan ada yang tersembunyi. Anda boleh lihat dalam 'Bookmark/Favorites' saya. Berbagai idea ditemui. Waktu yang sama tengah sibuk belajar main 'keyboard' yang sampai kini pun masih tak dapat bezakan antara Minor dan Major. Internet menjadi sumber mendapatkan lirik. Malangnya untuk sementara saja sebab laman lirik yang hebat dan terkenal pada masa tu antaranya cuma Hamlau, Durian Online, Sentuhan Jiwa, Laman Lirik Malaysia dan Laman P Ramlee. Koleksi Lagu Melayu (realaudio) telah ada dijayakan oleh dRebar.

Masa tulah mula terfikir nak memiliki laman web sendiri. Lalu daftar di Tripod. Tapi cuma buat satu page saja. Maklumat peribadi. Masih lagi belajar menggunakan Web Mail, TCP/IP, HTTP, URL dan HTML. Kalau BASIC atau PASCAL tu lainlah, sonang jo.

Atas kekecewaan sukarnya mendapatkan lirik lagu, saya terus buat Koleksi Lirik Lagu Melayu pada hujung tahun 1998 di WhoWhere Pages. Masa tu saya sediakan senarai penyanyi banyak tetapi lirik yang ada cuma lirik lagu Ziana Zain saja (peminat setia lah katakan...). Yang lain habuk pun tarak. Tengok laman orang ada 'guestbook' dan 'counter', saya pun ikut sama. Suruh kawan-kawan isi. Adalah 2-3 orang yang 'sign'. Tiap hari memantau counter yang begitu lambat bergerak. Lalu buat pendaftaran di 'search engine'.

Yang paling seronok pada masa tu ialah dengan berbekalkan lirik lagu Ziana Zain, Koleksi Lirik Lagu Melayu tersebut telah ditemui dalam internet. Apalagi, pengunjung yang sedikit itupun mulalah kutuk. Mana tak kutuk, nama penyanyi bukan main banyak lagi, tapi isi tarak. Sabar jelah. Saya pun jawablah tujuannya untuk belajar saja. Tapi dalam hati rasa tercabar. Jadi sekitar April dan Mei 1999, saya pun mulalah meng'update' sebanyak lebih kurang 200 lirik yang ada dalam simpanan saya ke dalam Koleksi tersebut. Kena kutuk lagi sebab lirik lagu yang ada tu semuanya lagu lama. 'Boring'nya. Tapi masih belum patah semangat lagi sebab niat untuk belajar tu masih menjadi asas Koleksi ini dicipta.

Perkara yang ajaib (magic) boleh terjadi pada bila-bila masa. 'Have faith in your life'. Pada bulan Mei 1999, penyumbang pertama koleksi ini telah menyumbangkan beberapa lirik lagu. Tanda-tanda kejayaan Koleksi ini mula dirasakan. Satu semangat baru lahir. Ia sesuatu yang cukup menggembirakan kerana selain dari Koleksi ini telah 'ditemui' dalam internet, mesejnya juga telah sampai kepada pengunjung-pengunjung.

Tidak berapa lama kemudian muncul dua orang 'Penyumbang Lirik Terbanyak' yang memberikan sumbangan lirik lagu yang sungguh menakjubkan. aLiZa dengan lirik-lirik sekitar 80an dan RinaMS dengan lirik-lirik terkini tahun 90an. Ranking dalam search engine juga telah meningkat. Jika anda search 'lirik lagu' pada masa tu, anda akan mendapati Koleksi ini berada pada muka pertama search tersebut.

Walaupun kedua-dua mereka tidak lagi memberikan sumbangan secara aktif, tetapi mereka menjadi faktor utama kepada kejayaan Koleksi ini (thanks a lot gals... Tuhan saja yang dapat membalas jasa kalian).

Sekarang ini Koleksi ini telah mempunyai ramai penyumbang yang mempunyai citarasa yang tersendiri. Saya pun telah buat satu halaman khas untuk mereka. Saya akan terus mengekalkan konsep asas Koleksi ini iaitu 'give and take'. Kalau anda ambil lirik dari Koleksi ini, anda patut memberi sumbangan lirik kepada Koleksi ini untuk orang lain pulak. Koleksi ini akan 'mati' sebaik sahaja tiada lagi sumbangan lirik diterima. Dan buat masa ni saya akan terus korbankan masa lapang yang sedikit ini untuk menggembirakan ramai peminat-peminat Muzik Melayu di seluruh dunia. Enjoy !

Tidak ada komentar:

Posting Komentar